onsdag 3 november 2010

TallinnKryssningen

Jaha, ja då va man hemma i vardagen igen då.
Kryssningen blev riktigt lyckad trots allt...tänk att det alltid ska bli så mycket strul när man ska göra nånting!
Men men, vi har haft det både trevligt, roligt och underbart mysigt!

Jag å Anders bilade ner till Stockholm på torsdagen redan för att vi skulle ha gått om tid på oss på fredagen...men som sagt, det blir inte alltid som man har tänkt sej även fast man tyckt man planerat bra!
Det kanske vi har lärt oss nu vid 26 års ålder...eller?! NÄ
Fredagen började vi med att fara ut till Farsta centrum för att handla badkläder eftersom både jag och Anders glömde våra hemma..naturligtvis.
När vi kutat upp, ner å runt överallt till Andreas stora förtvivlan så hittade vi tillslut absolut ingenting!
En tjej som jobbade på intersport tipsade oss om ett intersportlager som sålde ut alla sommarkläder i Haninge centrum, skitbra tänkte jag å Anders och gav Andreas order om att visa vägen.
När vi väl var framme höll Andreas skenet uppe i ungefär 10 minuter, sen gick han ut å satte sej i bilen för att inte totalt ruttna uppi huvudet!
Men vi hittade det vi skulle ha och begav oss hemöver igen..
Hemma hos Andreas gjorde vi oss iordning för att sedan åka ner på stan för att äta lite mat å ta nån öl innan det var dags att kliva på båten.
Medans Andreas packade det sista så sa han: "Ni har väl med er pass!"
Jag & Anders: Ööh NEJ..vadå räcker det inte bara med körkort, de é väl ett EUland?!
Andreas: Nej du måste ha pass..
Jag: Men KUUUUUUUUUUUUUUUK,VARFÖR I HELVETE SKA ALLTING ALLTID JÄVLAS FÖR MEJ??!!!
Ska fan ringa upp dom där jävla megafragglarna på tallinks kundtjänst, har ju pratat med dom 3 ggr nångång hade dom väl kunnat kläckt ur sej att man måste
ha med sej pass!!!
Andreas: Ja man tycker ju att dom hade kunnat sagt nånting, jag hade ju oxå kunnat sagt nått om jag tänkt på de...
Jag: ja, jo....JÄVLA FÖRBANNADE HEADSETJÄVEL!!

"Välkommen till Tallink Silja kundtjänst det är Raila"
Jag(något irriterad): Jamen hej, vi ska fara på kryssning till Tallinn nu å jag undrar bara om man behöver pass på den resan?
Kundtjänsten: Ja du måste ha med dej pass.
Jag: JAHA, alltså jag har ringt er 3 gånger ang denna resa, jag har pratat med 3 olika personer, VARFÖR är det ingen som nämner att man ska ha med sej pass?!!!??
Nu är jag över 60 mil ifrån mitt pass och ska åka med båten som går 17:45 i kväll!
Kundtjänsten: jaa...ja vi brukar alltid säga till att man ska ha med sej pass
när man ska på en sån resa så jag vet inte varför ingen har sagt det till dej?
Jag: Nähe..nä men det VA BRA!!
Kundtjänst: Men det är ju bara om det är nån stickkontroll dom kollar pass, så om
det inte är de så kommer ni ju med båten..
Men jag skriver upp ert bokningsnr isf ni inte kommer med så kan ni boka om resan.
Jag: Ja okej...ja vi får se hur det går för oss då. Adjö

Andreas tog med oss till en jätte mysig restaurang där vi åt såååå god mat! Men trots de så hade vi lite svårt att njuta fullt ut, jag var lite smått irriterad fortfarande och Anders va så stressad så han knappt kunde äta.
Å mitt uppi allt så säger Andreas (som vi trodde hade stenkoll på läget): SHIT!!
Vi måste verkligen betala å skynda oss till tunnelbanan nu!!
JAHA..Anders flög upp ur stolen, greppade väskan sin och sprang nästan omkull mej
för att komma fram dit man betala..(Nödvändigt..de é ju inte direkt så han får lämna mej där)
Efter vi alla äntligen fått betalat så bar det av med rask takt mot tunnelbanan..
Och ja..sjävklart missar vi vårt tåg! pitt
Anders blir upprörd och säger till Andreas att han trodde han hade koll på läget så
vi skulle hinna!!
Andreas: Ja de hade jag oxå, men de va ju meningen att vi skulle ha kommit med de där
tåget...
NÄHE!
När nästa tåg kommer börjar jag fundera på om man inte måste checka in en viss tid innan fartyget går.


"Välkommen till Tallink Silja kundtjänst det är fraggel"
Jag: Ja hej, jag ska med kryssingen till Tallinn som går nu 17:45.
Är det någon speciell tid man måste vara där innan båten går?
Kundtjänsten: Ja du måste checka in minst 20 minuter innan båten går för sen stänger
terminalen..
(Jag kollar på klockan och inser att det var 20 minuter kvar FÖR 3 MINUTER SEN)
Jag: mmhm..tack hej!

Jag: Alltså det är verkligen inte meningen att vi ska komma med den här jävla båten!
Andreas: Jodå..de é lugnt. Dom säger bara så för att folk inte ska vara sena..
Men när tunnelbanan stannat där vi ska av så måste vi verkligen springa hela vägen
till terminalen!
Jag: Jaha...å hur långt är de då?
Andreas: Ja typ 1 km
Jag: Så vi ska springa allt vad vi har med all packning i 1 km...de här kommer inte
gå bra!
Andreas: Jodå..de é lugnt!
Anders: Fy fan, fy fan, fy fan...vi har haft hela jävla dagen på oss å lik förbannat
så ska man behöva stressa ihjäl sej!

När tunnelbanan stannat på vår station var klockan 17:27 och vi gav gärnet med både
proppfulla magar och väskor!
Jag tror nog aldrig jag kämpat så hårt...Fy fan va jobbigt de var!!
Dessutom lyckas ju naturligtvis jag å Anders springa fel för vi såg inte vart Andreas
tog vägen...
Jag var helt övertygad om att vi inte skulle hinna, jag pallade inte att springa mer
å var tvungen att gå en bit. Jag andades så kraftigt att jag blev helt yr i huvudet..
trodde fan att jag skulle svimma där ett tag.
Tillslut fick vi syn på Andreas som stog hoppandes å viftandes utanför rätt ingång.
Äntligen framme sa han i luckan: Fort fort..bokningsnr..fort fort, kan bara hålla
båten 1 minut till!
Har aldrig varit så stressad i hela mitt liv!
När vi fått boardingcarden kuta vi vidare genom vakterna för att sen komma till gången som skulle leda oss ombord på båten.
Medans vi sprang så såg vi hur en efter en "gång" till båten drogs in och jag gav det allra sista jag hade för att ta mej så fort jag kunde till slutet av gången.
Det skulle vara vår sista chans att det var en ingång kvar längst bort, bara det att
man såg inte om den var öppen eftersom hela gången svängde..
Både Anders och Andreas försvann bakom svängen å jag kände hur yr jag började bli
i huvudet av att försöka hänga med deras takt med både stor varm dunjacka och tung
väska släpandes efter..
När jag tillslut nådde fram för att se vad som väntade där bakom möttes jag av 2 skrattandes vakter som stog å väntade på oss..nånting säger mej att det inte var första gången några passagerare kommer i sista sekund!
Vi klev alltså ombord på Baltic Queen 17:43 och hann inte ens hitta hytten fören hon hade lämnat kajen..hahahha
"De va ju tur att vi for till Stockholm redan på torsdagen så vi kunde ta de lugnt"
Vilken jävla pärs, när vi väl hitta hytten vår så föll vi ihop som 3 döda sillar i varsin säng! Jag hade tillåmed blodsmak i mun..de har jag aldrig haft förut!
Trots att de var Andreas som strula till de lite så har vi faktiskt honom att tacka att vi ens kom med på den där båten, för fan va den pojken kuta. Han sprang hela vägen från tunnelbanan med väska å allt för att säga till i terminalen..å de ska jag säga var jävligt bra gjort!!

Efter att ha hämtat andan lite får Anders syn på Champagen och rosorna som så fint stod placerade på bordet inne i hytten med hälsningen: Till min Älskling från Jessica

Vi smällde korken och skålade för att vi faktiskt var med på kryssningen till Tallinn!

Restaurangen innan båten..



Väl inne i hytten



Sen gick vi för att leta upp poolen, där bada vi basta å drack öl. Hur mysigt som helst.. Efter de gick vi till taxfreen för att köpa med oss nått till hytten. Där gjorde vi oss iordning för att gå på buffé!
href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgGTh-ziESqnlNG2HPXDYPlBUoU9GuC-pPX4gRgIgaeMTPWtA3e3_jpQnRqyPPDqP4iE-NuWwVui3W0iZSGeoWvZAyL_pcZDiZO0ymgTuYtVGPQ4BdOtg3ZJH84ITw04w3HjXOlKBHROe4G/s1600/SANY0022.JPG">



Kvällen slutade med att vi var ute å festade till 5 på morgonen..trodde ja skulle dö dagen efter!


Men jag tog mej upp (kors i taket) och jag å Anders klev av båten för att se oss omkring lite i Tallinn..Andreas blev kvar i hytten hahaa




Frän limo





Träffade ju kändis oxå..han från Teliareklamen! hahahaa

Lördagen fortsatte lika trevlig som fredagen fast en aningen lugnare eftersom vi skulle kliva av båten 06:00 på söndagen..

Söndag..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar